Opvarmning

Rigtig mange “almindelige” golfspillere som mig selv starter en tur på golfbanen med at trække en spand bolde, finde en plads på rangen, trække et mellem-langt jern op af bag’en og så ellers slå den ene bold efter den anden for fuld styrke indtil det er tid til at starte runden.  Nogle roterer lige overkroppen lidt for at løsne op, men egentlig opvarmning er et yderst sjældent syn på de danske drivingranges.

I forhold til at yde vores bedste, undgå skader og sikre god bevægelighed i mange år er manglende opvarmning et problem. Derfor vil jeg gerne slå et drive for, at man husker at lave en god opvarmning, hver gang man skal træne eller spille en runde golf.

 

Fysiske øvelser:

 

De klassiske øvelser, som vi kender helt tilbage fra vores tidlige folkeskoletids idrætstimer, holder stadig i forhold til at løsne kroppen op, inden man begynder at slå bolde. Det er f.eks….

 

  • Armsving (frem, bagud og hver sin vej)
  • Overkrops-rotation
  • Sidebøjninger
  • Håndleds-rulninger
  • Ankel-rulninger
  • Hofte-rulninger osv…

 

De øvelser er efter min mening det mindste, man bør gøre før man overhovedet taget grej i hånden. De kan dog med fordel suppleres af nogle strækøvelser for både ryg, ben og nakke. For mig virker det bedst at starte med strækøvelserne og herefter lave de øvelser, der løsninger ledene op.

 

Når man har strukket ud og løsnet kroppen op, er det tid til “slag-opvarmning”. Med det mener jeg, at det ikke er helt ligegyldigt, hvordan man begynder at slå bolde. For mig gør det faktisk en forskel for min efterfølgende præstation på banen, hvilket værktøj og hvilken type slag, jeg starter og slutter med.

 

Hvis jeg skal have den bedste følelse med fra træningsbanen skal jeg gribe det sådan her an…

  1. “Pitch-slag” med en wedge. Først 5 med kvarte tilbagesving, så 5 med halve og endelig 5 med tre-kvart tilbagesving.
  2. 9 – jern: Først 5 slag med halv eller tre-kvart tilbagesving/kraft. Herefter 5 slag med fuldt sving og 80-90% kraft.
  3. 6 – jern: 5 fulde slag med 90% kraft.
  4. Hybrid/langt jern & fairwaywood: 5 slag med hver af de 2 typer køller. Jeg har personligt ikke 3-jern eller 4-jern i bag’en. Dem har jeg erstattet med hybrider, så jeg slår 5 slag med en hybrid og derefter en 5-wood med næsten fuld kraft.
  5. Driver: Først 5 fulde slag med 90-95 % kraft. Herefter slutter jeg af med 3-5 bolde med fuld tryk på. Dog uden at træde ud af mine sko 🙂

 

Ideelt bør man vel også lige nå at slå 5 bunkerslag og slutte af med 10 min. puttetræning på vej til 1. tee. Personligt er jeg ikke god til at få øvet bunkerslag lige inden runden. Det er som om det ødelægger den fornemmelse for de fulde slag fra normalt leje, jeg lige har bygget op. Derfor undlader jeg bunkerslag. På min hjemmebane i Halsted ligger puttinggreen et godt stykke i modsatte retning af 1. tee. Derfor slutter jeg heller ikke af med at putte. I Maribo Sø Golfklub ligger øvebunker og især puttinggreen ideelt i forhold til at øve de to typer slag på vej mod 1. tee. Derfor tager jeg naturligvis altid som minimum 10-15 putts på puttinggreen lige inden teetime, når jeg spiller i Maribo.

 

Jeg skal ikke kunne sige, hvad der virker for alle andre, men uanset hvad mener jeg, at alle bør lave en form for opvarmning af selve kroppen inden enhver træning eller runde. Hvordan man så griber sin slagtræning an, må hver enkelt finde ud af ved at prøve sig frem. For mig virker det bare bedst, når jeg starter med mindre kraftfulde slag og langsomt bygger op til at lave fulde slag for fuld styrke.

 

Forhåbentlig kan ovenstående være en inspiration for dig i forhold til at opnå den bedst mulige præstation på dine runder eller træninger.

 

God fornøjelse med spillet.

 

v/Lars Schwartz

 

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

©2019 L.K.S. Golf

Log in with your credentials

Forgot your details?